Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Alain Prost (teljes nevén Alain Marie Pascal Prost; Saint-Chamond, 1955. február 24. – ) francia autóversenyző és volt Formula–1-es versenyző. 1980 és 1993 között 199 nagydíjon vett részt, mialatt 51 futamot és négy egyéni világbajnoki címet (1985, 1986, 1989, 1993) nyert, így csak Juan Manuel Fangio és Michael Schumacher tudott nála több világajnoki címet szerezni. Ugyancsak négyszer másodikként végzett a pontszerző listán (1983, 1984, 1988, 1990). Pályafutása során számtalan rekordot állított fel, melyek közül sokat csak Michael Schumachernek sikerült túlszárnyalnia. Csapata, a Prost Grand Prix 1997 és 2001 között szerepelt a Forma-1-ben. Jelenleg az Andros Kupában verenyez.

 

Gyermekkora és családja

Alain Prost a franciaországi Loire megyében, a Saint-Chamond közelében fekvő Lorette-ben született 1955. február 24-én. Édesapja, André Prost bútorasztalosként dolgozott, míg örmény származású édesanyja, Marie-Rose Karatchian háztartásbeli volt. Két évvel idősebb bátyja, Daniel 32 éves korában, rákban hunyt el 1986. szeptember 17-én. Ifjúkorában Prost sokat sportolt, legszívesebben birkózott, görkorcsolyázott és futballozott. Tizenöt éves volt, amikor apja elvitte az 1970-es Monacói Nagydíjra (a futamot az év világbajnoka, az osztrák Jochen Rindt nyerte). Útban hazafelé, egy gokartpályán kipróbálta a sportot, ami nagyon megtetszett neki, így hamarosan fel is keresték a lakhelyükhöz közeli, Rive de Glier-ben található versenypályát, és Prost beiratkozott a klubba. Először csak szórakozásból autózott, de egy évvel később már a jármű motorjait is maga tervezte.

Magánélete

Prost 1980. augusztus 1-jén, szülővárosában vette feleségül a tanári diplomával rendelkező Anne-Marie Barges-t (született 1955. február 14-én), aki a svájci törvényeknek megfelelően nem taníthatott. 1972-ben ismerkedtek meg, és már előbb is egybekeltek volna, de mindkettőjüknek anyagi gondjaik voltak, ezért az esküvőt el kellett halasztaniuk. A házasságból két fiuk született: Nicolas Jean (született 1981. augusztus 18-án) és Sacha (született 1990. május 30-án). Nicolas szintén autóversenyző, 2008 óta az Euroszéria 3000-ben versenyez. Házasságkötésük után Alain és felesége Saint-Chamond-ban éltek, majd a család 1983 áprilisában a svájci Sainte-Croix-telepedett le, ahonnan hamarosan Yensbe költöztek, és ott éltek 1999 novemberéig, amikor is átköltöztek a Genfi-tó parti kisvárosba, Nyonba.

Az 1980-as és 1990-es években Prost gyakran szerepelt az újságok címoldalán magánéleti botrányai miatt. 1983-ban viszonyt folytatott a Renault akkori csapatfőnöke, Gerard Larrousse-nak a feleségével, és állítólag ez is közrejátszott abban, hogy az év végén el kellett hagynia a csapatot. 1984-ben a tizenkilenc éves monacói hercegnővel, Stephanie-val volt kapcsolata, majd az 1990-es évek közepén versenytársa, Jacques Laffite feleségével, Bernadette Laffite-Cottinnal folytatott viszonyt, akitől 1996-ban született törvénytelen lánya, Victoria.

A Formula–1 előtt

1973-ban vásárolt egy Vacquand-kasztnit, amellyel megnyerte a francia junior gokartbajnokságot, és így ott lehetett a hollandia Oldenzaalban rendezett junior világbajnokságon is. Legnagyobb ellenfele a brit Nigel Clegg volt, aki általában az első rajtkockát szerezte meg, de nyerni nem tudott, mert Prost mindig gyorsabb és agresszívabb volt nála. A világbajnokságon az évek során ötször indult, és mind az ötöt meg is nyerte. Prost elindult a francia felnőtt bajnokságon is - ahol második lett - és a felnőtt világbajnokságon is a belgiumi Nivelles-ben. Utóbbin a nem kiemeltek kategóriájában indult, ahol végül a tizennegyedik helyen végzett. 1974-ben ismét megnyerte a francia felnőtt bajnokságot. A csapatok Európa-bajnokságán Alain legjobb helyezése a wholeni első futamban szerzett negyedik hely volt. A gokart világbajnokságot a portugáliai Estorilban rendezték, ahol Prost kilencedik volt a selejtezők után, aztán nem végzett az első tízben a döntőben. Ezután a Winfield Versenyzőképző Iskola tanulója volt. 1976-ban Prost magasan a francia Forma-Renault bajnoka. Az 1977 szezont a Forma-Renault Európa-bajnokságban töltötte. 1978-ra Hughes de Chaugnac leszerződtette csapatába az európai Forma-3-ba. Ebben az idényben csak kilencedik, ám 1979-re bajnok lett az európai és a francia szériában is.

A Formula–1-ben

Debütálás a McLarennel 1980-ban

Miután fölényesen nyerte a Forma-3-as Európa-bajnokságot és megnyerte Monacót is, természetes volt, hogy 1979 őszén több Forma-1-es csapat is meg akarta magának nézni közelebbről.

A McLaren akkori egyik versenyzője, Patrick Tambay úgy döntött, hogy Amerikába megy versenyezni, így helye megüresedett. A McLarennek két jelöltje volt: az amerikai Kevin Cogan és Prost. Tesztelésre hívták őket Watkins Glenbe, ahol John Watson, a csapat másik versenyzője felállított egy alapidőt, amihez mérhették magukat. Prost már néhány kör után gyorsabb volt ennél, így nem is lehetett kérdéses, hogy kit szerződtetnek. A megállapodás egy évre szólt - plusz egy év opció.

Alain Prost 1980. január 13-án futotta első Forma-1-es versenyét az Argentin Nagydíjon. A McLaren-Ford ekkoriban már leszálló ágban lévő csapat volt. Utoljára 1976-ban nyertek világbajnokságot az angol James Hunt révén. Az előző évben, 1979-ben Watson 15 pontot, akkori csapattársa, Tambay egyet sem szerzett. A francia élete első versenyén hatodik lett. Ezután Brazíliában ötödik lett 2 pontot szerezve. A Dél-Afrikában szerzett balesete miatt 2 versenyt kénytelen volt kihagyni. Ezenkívül még két Nagydíjon, az Angolon és Hollandon szerzett egy-egy pontot két hatodik helyével.

A McLarennél ekkoriban komoly átalakulások zajlottak a háttérben a sikeresebb jövő érdekében. A fő szponzor, a Marlboro egyre türelmetlenebb volt és leszerződtették vezetőnek az angol Ron Dennist. Dennis hozott magával egy mérnököt is, John Barnardot. Ők Négyes Projekt néven kidolgoztak egy új koncepciót (innen származik a McLaren autók nevében a mai napig is az MP4 jelzés - Marlboro Projekt 4), de Prost ezt már nem várta meg.

Prostot ekkoriban megkörnyékezte a Renault, amely egyértelműen jobb autóval rendelkezett ebben az időszakban a McLarennél és még jobbal kecsegtetett 1981-re. Alain elvesztette a bizalmát az autóban, mert nagyon sokszor robbant le, és hagyta cserben. Elhatározását az is erősítette, amikor utolsó versenyén szintén karambolozott autója felfüggesztése hibája miatt.

A Formula–1 után

1994-ben és 1995-ben a francia TF1 televíziós csatornánál dolgozott. Később a McLarennél volt technikai tanácsadó. Részt vett a francia L'Etape du Tour francia kerékpárversenyen is, melyen 12. lett a kategóriájában.

Prost Grand Prix

Ligier csapatot és saját nevéről Prostnak nevezte el. Azonban csapatvezetőnek nem bizonyult olyan sikeresnek, mint versenyzőnek. Az első évben a Mugen-Honda motorral, francia Olivier Panissal, a lábtörése után a helyére beugró Jarno Trullival és a japán Nakanóval a csapat 21 pontot szerzett, amivel hatodikak lettek a konstruktőrök között. 1998-ra motort váltottak, új motorbeszállítójuk a francia Peugeot lett. Ettől kezdve sokan egyfajta „nemzeti csapatként” tekintettek a Prostra (francia autó, motor, főszponzor, Total üzemanyag és francia pilóta Panis). A szezon során az állandó helyet kapott Trulli és Panis mindössze egy pontot szerzett. 1999 kissé jobban sikerült, a versenyzők 9 pontot szerzett és a csapat a hetedik helyen végzett a konstruktőrök versenyében.

Az év csúcspontja a Trulli második helye volt a Nürburgringen. 2000-ben egyetlen pontot sem szerzett az egykori ferraris csapattárs francia Jean Alesivel és az újonc német Nick Heidfelddel felálló csapat, melynek autói gyakran hibásodtak meg. 2001-ben Heidfeld helyére az argentin Gaston Mazzacane került, akinek helyére később Luciano Burti, majd utóbbi balesete után a cseh Tomas Enge lett ültetve. Abban az évben Michelin gumi fokozta a francia jelleget, ami azonban a Peugeot kiszállása miatt nem válthatott teljessé. Az egyik szponzorról Acernek nevezett előző évi Ferrari-motorokkal 4 pontot szerezve a kilencedikek lettek a konstruktőrök között. A pontokat szerző Alesi a Német Nagydíj után távozott, helyére Heinz-Harald Frentzen került, akinek legjobb eredménye a Belga Nagydíjon szerzett negyedik rajthely volt, pontot azonban nem szerzett. 2001/2002 telén a rövid életű csapat tönkrement, és felszámolták.

2003 óta Prost az Andros Kupában versenyez, melyben jeges, havas pályákon versenyeznek. 2006/2007-ben világbajnok lett ebben a szériában is a Toyota csapattal.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.