Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Felipe Massa (São Paulo, 1981. április 25. – ) brazil autóversenyző, jelenleg a Ferrari Formula–1-es csapatának tagja. Eddig 5 teljes szezont teljesített, legjobb összetettbeli eredménye a 2006-ban elért harmadik helyezés.

A Formula–1 előtt 

Felipe Massa kilencéves korában kezdett el gokartozni São Paulóban. Első szezonjában a negyedik helyen végzett a Paulista Micro A gokart bajnokságban. További hét éven keresztül gokartozott, legnagyobb sikere a brazil gokart bajnokságon megszerzett harmadik hely volt 1997-ben.

1998-ban kezdett el autókkal versenyezni, a brazil Formula Chevrolet sorozatban. Első szezonjában az ötödik helyen végzett, a következőben ő lett a bajnok – tíz futamon három futamgyőzelemmel.

2000-ben Európába érkezett, hogy az olasz és az európai Formula Renault sorozatban versenyezzen. Mindkét sorozatban azonnal megnyerte a bajnokságot – a Cram Competition színeiben nyolc versenyt nyert a szezon során.

2001-ben a Formula–3000-es Euro-szériában folytatta pályafutását, ahol a Draco Competitionnel nyolc futamból hatot nyert meg és ez természetesen a bajnoki címet is jelentette számára. Néhány verseny erejéig részt vett az Európai Túraautó Bajnokságban (ETC) is az Alfa Romeóval. Teljesítményére felfigyelt a Forma 1-es Sauber-Petronas csapat is, amely tesztelési lehetőséget ajánlott neki, majd 2002-re szerződtette csapatába.

 

Sauber 

Felipe Massa a Sauberrel 2005-ben
Felipe Massa a Sauberrel 2005-ben

A 2002-es szezonban Massa 4 pontot szerzett és a bajnokság tizenkettedik helyén végzett a Sauber színeiben. Csapattársa, Nick Heidfeld tizedik volt 7 ponttal. A brazil versenyző gyors volt, ám sokszor hibázott, megpördült, így 2003-ra nem kapott újabb szerződést. A Ferrari vezetői azonban úgy vélték, hogy tehetséges, így felkarolták, és a 2003-as szezont a maranellói csapatnál tölthette tesztpilótaként. Ez az év sokat jelentett a fiatal brazil pilóta számára: sikerült csökkenteni a hibaszázalékát és fejlődött az autó műszaki megértése, beállítása terén is. Massa menedzselését a Ferrari csapatfőnökének fia, Nicolas Todt vállalta.

2004-ben a Ferrari ösztönzésére a Sauber ismét leszerződtette Massát versenyezni. Ebben a szezonban 12 pontot gyűjtött és a tizenkettedik helyet szerezte meg a bajnokságban. Csapattársa, Giancarlo Fisichella 22 ponttal tizenegyedik lett.

2005-ben az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve lett Massa csapattársa. A brazil általában gyorsabbnak bizonyult a kanadainál, és a világbajnoki pontversenyben is megelőzte: Massa 11 ponttal tizenharmadik lett, Villeneuve 9 ponttal tizennegyedik.

 

Ferrari 

A 2005-ös szezon során a Ferrari egyik versenyzője, Rubens Barrichello váratlanul úgy döntött, hogy nem tölti ki 2006 végég szóló szerződését a csapatnál, hanem a Hondához szerződik. A Ferrari számára kézenfekvő helyettes volt Massa, akinek évek óta egyengették pályafutását. Massa az évben sokszor segített csapattársának, Michael Schumachernek megnyerni a versenyt, ő maga Törökországban szerezte meg pályafutása első győzelmét, majd az év utolsó futamán, hazai pályán is első lett. Ezen a futamon a Ferrari megengedte, hogy Massa a hagyományos piros helyett nemzeti színű overálban versenyezhessen. Miután Michael Schumacher Monzában bejelentette visszavonulását, a csapat egyúttal nyilvánosságra hozta a 2007-es pilótafelállását: Massával 2008-ig szerződést hosszabbítottak, míg a brazil csapattársa a finn Kimi Räikkönen lett.


2007-ben a csapattársa, Kimi Räikkönen világbajnok lett, ő pedig a 4. helyen végzett a bajnokságban. Három futamgyőzelmet szerzett, Bahreinben, Spanyolországban és Törökországban, hatszor indult a pole pozícióbólból. Egyszer esett ki, Olaszországban technikai hiba miatt. Kanadában Giancarlo Fisichella-val együtt kizárták, mert nem vették figyelembe a boxkijáratnál a piros lámpát. Az utolsó Brazil Nagydíjon a két McLarenes, és finn csapattársa volt esélyes az egyéni világbajnoki címre, a brazil már nem. Massa megszerezte a pole pozíciót, de a versenyen "csak" második lett. A Ferrari megnyerte a konstruktőri Vb-t, miután a Mclarent kizárták a konstruktőri bajnokságból.

2007-ben, Indianapolisban
2007-ben, Indianapolisban

Massa 2008-ban öt futamot nyert (Sakhir, Isztambul, Magny-Cours, Valencia, Spa-Francorchamps) A 2008-as Ausztrál Nagydíjon műszaki hiba miatt kiesett, pedig a 4. helyről indult, és a téli teszteken is jól teljesített. A Maláj Nagydíjon a pole-ból indult, de megpördült és kiesett. A verseny után többen bírálták Massa teljesítményét, mondván, hogy a kipörgésgátló és egyéb segédeszközök betiltása után nem képes megfelelően uralni az autót. Fappáns választ adva a kétkedőknek, a soron következő Bahreini Nagydíjon messze a leggyorsabb volt a szabadedzéseken és alig maradt le az első rajtkockáról. A versenyen már az első körben az élre állt, és magabiztosan nyert, első 2008-as pontjait megszerezve.

A következő nagydíjon a harmadik helyről indulva ezüstérmes lett, Räikkönen győzelme révén a Ferrari zsinórban második kettős győzelmét ünnepelhette. Törökországban, ahol a megelőző két évben megnyerte a versenyt, ismét jó esélyekkel indult. Az elsők között volt a szabadedzéseken, és az időmérőn a pole pozíciót is megszerezte. A versenyen a harmadik helyről induló, háromkiállásos taktikát alkalmazó Lewis Hamilton végig a nyomában volt. Könnyebb autójával az első boxkiállások után meg is előzte, de nem tudott elegendő előnyt szerezni ahhoz, hogy előtte maradjon. Massa zsinórban harmadszor is menyerte a Török Nagydíjat, és fölzárkózott a világbajnokság második helyére, Räikkönen mögé, ahonnan visszaszorult a harmadikra a Monacói Nagydíj után. A hercegségben megnyerte az időmérő edzést és az esős futamot is vezette az elején, de Hamilton merész taktikájának és saját hibájának (kicsúszott a St. Dévote-kanyarban) köszönhetően csak a harmadik lett.

Massa 2008-ban Silverstone-ban
Massa 2008-ban Silverstone-ban

A Kanadai Nagydíjon jelentős hátrányba került, amikor a Safety Car-os időszak alatt végrehajtott tömeges boxkiállások során Räikkönennel együtt állt ki, de őt nem tudták megtankolni. Räikkönen nem sokkal később kiesett, miután Hamilton a boxutca kijáratánál hátulról nekiütközött, Massa pedig a következő körben kénytelen volt újra kiállni üzemanyagért. A mezőny végéről, szép előzésekkel (egy alkalommal, a hajtűkanyarnál egyszerre két autót is megelőzött) az 5. helyre tudott fölzárkózni. Az így szerzett pontjaival, először az évad során, Räikkönen elé került a pontversenyben, de maradt harmadik, mert a futamot megnyerő Robert Kubica mindkettejüket megelőzte. Franciaországban jól szerepelt az szabadedzéseken és az időmérőn is, a pole azonban Räikkönené lett. A versenyen a második helyen haladt, amikor csapattársa kipufogóproblémák miatt lelassult és így megelőzhette. Massa pályafutása során először az élre állt a világbajnoki pontversenyben.[1] 1993 óta először fordul elő, hogy brazil van az élen a világbajnokságban.

A Brit Nagydíjon a csapat hibája miatt csak a 9. rajthelyet szerezte meg, és az első körben megpördült, így visszaesett az utolsó helyre. A verseny alatt végig szenvedett, rengetegszer pördült még meg, és a versenyt csak az utolsó, 13. helyen, két kör hátrányban fejezte be. Ezzel a világbajnokságban utolérte a versenyt megnyerő Hamilton, és a negyedik helyen célbaérő Räikkönen, így hármas holtverseny alakult ki. Hármuk közül Hamilton vette át a vezetést a világbajnokságban.

Massa az esős Olasz futamon
Massa az esős Olasz futamon

A Német Nagydíjon a második rajtkockát szerezte meg, a versenyen a harmadik lett, mivel megelőzte honfitársa, Nelsinho Piquet, aki a Safety Car fázis előtt állt ki a boxba, rengeteg pozíciót nyerve ezzel.
A Magyar Nagydíjon a 3. helyről rajtolt, a McLarenek mögül. Sikerült mindkettőjüket lerajtolnia, és a verseny nagy részében vezetett, de 3 körrel a vége előtt a motorja füstölve megadta magát. Massa teljesítette a verseny 90%-át, ezért értékelték a 17. helyre. A világbajnokságban visszaesett a 3. helyre, csapattársa mögé, aki a versenyen a harmadik lett.
Az Európai Nagydíjon, az új valenciai pályán rajt-cél győzelmet aratott, ami teljes mértékben kárpótolta a Hungaroringi fiaskóért. Ezzel a győzelemmel 6 pontra jött fel Hamilton mögé, viszont Kimi Raikkönen motorja elfüstölt a verseny utolsó szakaszában, hasonlóan, mint Massáé Magyarországon.
A Belga Nagydíjat Räikkönen kicsúszásának és Hamilton 25 másodperces büntetésének köszönhetően megnyerte.
Az esős Olasz Nagydíjon a 6. helyről indult és ugyanitt fejezte be a versenyt, maga mögött tartva Lewis Hamiltont. A futamot meglepetésre Sebastian Vettel nyerte.
Szingapúrban, a Formula–1 első éjszakai edzésén megszerezte a pole pozíciót. A futamon az élen haladt, amikor Nelsinho Piquet balesete miatt Safety Cart-t küldtek be, ami mögül mindenki egyszerre jött ki tankolni. A jelzőrendszer hibájából túl korán idult el és magával rántotta az üzemanyagtömlőt, amit a boxutca végéig húzott. Csak jelentős időveszteséggel tudott visszaállni, ráadásul a verseny végén meg is pördült, így pont nélkül, 13.-ként fejezte be a nagydíjat. A versenyt meglepetésre Fernando Alonso nyerte, Hamilton harmadik lett.
A Japán Nagydíjon csak az 5. helyről indulhatott. A verseny elején a rajtnál visszaesett Hamilton megelőzte, de összeütköztek és utóbbi megpördült. Csak a mezőny végére tudott visszaállni, míg Massa továbbhaladt, de nem sokkal később boxutca-áthajtásos büntetést kapott Hamilton meglökéséért. A mezőny hátsó feléből kapaszkodott vissza, amikor ütközött a boxból éppen kihajtó Bourdaisval. Ezúttal ő állt keresztbe a pályán, de folytatni tudta a versenyt és a leggyorsabb kör is megfutva, a 8. helyen ért célba. Massa a nagydíj után tagadta a felelősségét mindkét esetben.[2] Bourdais az ütközésért utólag 25 másodperces büntetést kapott, így Massa feljött a 7. helyre, 5 pontosra csökkentve a hártányát a 12. helyen célbaérő, pontot nem szerző Hamiltonnal szemben.

 

Összes Formula–1-es eredménye 

Év Csapat Győzelem Pole pozíció Leggyorsabb kör Pont Helyezés
2002 Sauber-Petronas 0 0 0 4 13.
2004 Sauber-Petronas 0 0 0 12 12.
2005 Sauber-Petronas 0 0 0 11 13.
2006 Scuderia Ferrari 2 3 2 80 3.
2007 Scuderia Ferrari 3 6 6 94 4.
2008 Scuderia Ferrari 4 5 2 79 2.
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.