Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2010-ben a McLaren Mercedes pilótája lett, Lewis Hamilton mellett. 2009-ben a Brawn GP-vel világbajnok lett, csapattársa előtt Rubens Barichello előtt. Idei(2010) első versenyén nem ért el fontosabb helyezést csapattársával ellentétben.

 

 

Jenson Button (teljes nevén Jenson Alexander Lyons Button; Frome, Somerset ,1980. január 19. – ) angol autóversenyző, jelenleg a Brawn-Mercedes Formula–1-es csapat tagja. 2000-ben debütált a Formula–1-be a Williams csapat színeiben. 2004-ben a BAR-ral harmadik lett a világbajnokságban a Ferrarik mögött. Első győzelmét a 2006-os Magyar Nagydíjon aratta, 113 verseny után. A Honda 2008-as decemberi visszavonulása után Ross Brawn vette meg a csapatot 2009. február végén. Az ütőképes autóval számos győzelmet aratott idén, a pontverseny jelenlegi éllovasa.

A Formula–1 előtt

Jenson Button Angliában, a Somerset grófságbeli Frome-ban született 1980. január 19-én. Apja, John Button ismert rallycross versenyző volt, aki legjobb eredményét, egy második helyet, a Brit Rallycross bajnokságban, 1976-ban érte el. Az ifjabb Buttonnak így adott volt a verenyautós közeg, 8 éves korában már gokartban versenyzett. 1991-ben megnyerte a brit kadetbajnokságot úgy, hogy mind a 34 futamon első lett.

1997-ben ő lett a legfiatalabb versenyző aki valaha megnyerte a Super A Európa-bajnokságot, még mindig gokartban. 1998-ban ült át komolyabb versenyautóba, és rögtön meg is nyerte a brit Forma Ford bajnokságot a Hayward Racing csapatával. 1999-ben a brit Forma–3 kategóriában versenyzett, megnyert két futamot és összesítésben a harmadik lett.

Formula-1 elött

Korai évek a Williamsszel és a Benettonnal

Még 1999-ben a McLaren neki ítélte a legjobb fiatal versenyzőnek járó díjat. 2000-ben kezdett tesztelni, több csapatban is megfordult. Prost csapatában a hivatalos pilótát, Jean Alesit is többször megelőzte a teszteken Barcelonában. A sikeres bemutatkozás felkeltette Sir Frank William figyelmét, aki állandó tesztpilótai pozíciót ajánlott neki a cspatában. Azonban Button szinte azonnal jobbnak bizonyult a csapat második számú pilótájánál, Bruno Junqueiránál, így Sir Frank versenyzőnek szerződtette.

2000

A 2000-es év első versenye nem sikerült jól számára, motorhiba miatt kiesett. A következő Brazil Nagydíjon azonban hatodikként végzett és a legfiatalabb pontszerző lett 20 évesen és 67 naposan. (Ricardo Rodríguez 1962-es rekordját döntötte meg, Button rekordját Sebastian Vettel döntötte meg 2007-ben) Spában a harmadik helyre kvalifikálta magát, és negyedik lett a versenyen. Az egyéni pontversenyében nyolcadik helyen végzett, úgy, hogy többször is megelőzte a csapat akkori első számú versenyzőjét, a jóval tapasztaltabb Ralf Schumachert. A szezon legjobb eredményeit a német (4. hely) és a belga nagydíjon (5. hely) érte el. Bár újonc évében több hibát elkövetett (Monzában a Safety Car fázis alatt balesetezett), 2000-es teljesítményéért a következő évben megkapta a Lorenzo Bandini díjat.

2001

2001-ben, habár szerződése szerint továbbra is a Williams csapat versenyzője volt, a Benetton (amelyet a következő évbe megvett a Renault) autóját vezette a két csapat megegyezésének köszönhetően. Nem volt túl sikeres az év Jenson számára, az autót folyamatosan fejleszették, de nem volt elég gyors és nem volt elég ideje sem megszokni. Mindazonáltal a Német Nagydíjon elért egy 5. helyet (egyetlen pontszerző futama volt), de az év végi összesítésben csak a csalódást keltő 17. helyen végzett.

2002

2002-ben a Benetton Renault F1 néven versenyzett tovább. Habár csapattársa, Jarno Trulli rendszeresen jobb volt az időmérő edzéseken, Jenson a versenyeken gyorsabb volt. A Maláj Nagydíjon hajszállal maradt le élete első dobogós helyéről. A Renault felfüggesztésének meghibásodása miatt Michael Schumacher az utolsó körben megelőzte, így csak negyedik lett. A következő versenyen, Brazíliában is negyedik lett. Ezután Imolában, a Nürburgringen, Magny-Cours-ban, Monzában és Szuzukában szerzett még pontot. Év végén a hetedik helyen zárt az összetettben 14 egységgel, csapattársát, az olasz Jarno Trullit megelőzve.

A 2003-as idényre Flavio Briatore csapatfőnök lecserélte Jensont az addigi tesztpilótára, Fernando Alonsóra. A kétkedőknek és az elégedetlenkedőknek Briatore azt válaszolta: „Az idő majd eldönti, hogy tévedtem-e…” (Mint az köztudott, 2005-ben Alonso világbajnok lett Renault-val).

2003

Csapat nélkül maradt Button így a British American Racinghez csatlakozott, ahol az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve csapattársa lett. A két versenyző viszonya nem volt felhőtlen, már a szezon kezdetén (az Ausztrál Nagydíját követően) szócsatákat vívtak egymással, nyilvánvaló volt, hogy Button megkérdőjelezte a kanadai elsőségét a csapaton belül. A szezon azonban haladt, a kezdeti sérelmek lassan elmúltak, és Button rendre jobb eredményeket ért el, mint az önmaga árnyékaként teljesítő egykori világbajnok csapattársa. (Villeneuve távozott a csapattól 3 futammal a szezon vége előtt, Button csapattársa a japán Szató Takuma lett.)

A monacói futam pénteki edzésnapján összetörte magát és az autót, aminek következtében kénytelen volt kihagyni a hétvégi versenyt és az azt követő monzai tesztelési időszakot is. Az Egyesült Államok Nagydíján, életében először egy ideig vezetett a versenyben. A brit legjobb eredménye egy negyedik hely volt Ausztriában. Az év végén kilencedik lett 17 ponttal, Villeneuve csak 6 pontot szerzett.

2004

2004-ben a BAR a Honda fejlesztéseinek köszönhetően hatalmasat ugrott előre a mezőnyben, már csak az évek óta legyőzhetetlennek tűnő Ferrari és Schumacher állt előttük. Ausztráliában még csak hatodik volt, de a Maláj Nagydíjon – életében először – felállhatott a dobogóra, harmadik lett. Az eredményt sikerült megismételnie az először megrendezett Bahreini Nagydíjon is. Áprilisban saját karrierje és a BAR története során először megszerezte a pole pozíciót a San Marinó-i Nagydíjon, a versenyen második lett. Ezt még számos dobogós hely követte: Monacóban, a Nürburgringen, Montrealban, Hockenheimban, Monzában, Sanghajban és Szuzukában végzett még az első három között. Végül 85 ponttal a harmadik helyen zárta az évet Schumacher és Barrichello mögött, igazolva, hogy eséllyel pályázik a jövő világbajnoki címeinek valamelyikére.

2005

Még 2004-ben Button bejelentette, hogy két éves szerződést írt alá 2005-től Williamsszel, de átigazolását, de az FIA kötelezte BAR-es szerződése letöltésére. A 2005-ös év azonban nem indult jól, a San Marinó-i Nagydíj (Button eredetileg harmadik lett) után a csapatot diszkvalifikálták a versenyről és a következő két versenytől eltiltották, mivel bebizonyosodott, hogy manipulálni tudták az autó súlyát úgy, hogy az a verseny közben könnyebb legyen a minimálisan előírtnál. Button azonban nem adta fel, visszatérésük után Montrealban megszerezte második pole pozícióját. Magán a versenyen nem ment ilyen jól, a 46. körben összetörte az autót, így a harmadik helyről kiesett. Az év második feléig kellett várnia, hogy megszerezze első vb-pontjait, onnan azonban egyre jobban ment a csapatnak. Magny-Coursban a negyedik lett, hazai pályán, Silverstoneban a második helyről indulhatott, de a versenyen visszaesett, végül csak 5. lett. Hockenheimban hagyományosan jól szerepelt, ez az év sem volt kivétel, a második rajtkockáról rajtolva harmadik lett, a szezonban először állhatott dobogóra. Az év második felében, a Francia Nagydíjtól kezdve Button minden versenyen pontot szerzett. 37 ponttal kilencedik lett.

2005-ben Button szeretett volna kibújni 2006-os Williams-szerződése alól. A BAR végül „visszavásárolta” Buttont a Williamstől.

A gyári Honda csapatnál 

2006

 

 

 

A 2005-ös Japán Nagydíjon a Honda bejelentette, hogy megveszi a British American Tobaccótól a BAR csapat részvényeit, így a 2006-os szezonban teljes gyári csapattal vág neki a Formula–1-nek. A Honda órási pénzköltségeket és munkaerőt nem kímélve dolgozta végig az egész 2005/2006-os holtszezont, ők teszteltek a legtöbbet a télen. Az eredményeik és a megbízhatóságuk kiváló értékeket mutattak, így a szakértők őket tartották a világbajnokság sötét lovának, akik megálljt tudnak parancsolni az akkor elképesztő fölénnyel rendelkező Renaultnak. Bár az elvárások nagyok voltak, a csapat óriásit bukott az évben: a RA106-os kocsinak versenyről versenyre jöttek elő a problémái, ami gátolták őket a jó eredmény megszerzésében. Button ezzel szemben egy rakoncátlan kocsival is tűrte a megpróbáltatásokat, és megpróbálta mindig motiválni a csapatát. A szezonnyitón negyedik, Sepangban harmadik lett, majd Ausztráliában megszerezte harmadik pole-ját a brit. A futamon a harmadik helyen autózott, amikor az utolsó kör utolsó kanyarjában motorja elfüstölt és kiesett. Az évad középső része, vagyis öt versenyen át, Jenson nem csak az autójával, de saját csapattársával, Barrichellóval is küzdött, bár sokszor nem a győzelemért, sőt, néha pontokért se, hanem egy 10. helyért. A csapat ekkor megelégelte a sikertelenséget, és átszervezte a aerodinamikai részlegét, így Nakamoto váltotta a hatalmas tudással rendelkező Geoff Willist. Az év közepére megnyílt az új szélcsatorna, ahol 1:1 arányú modelleket is tudtak tesztelni. Ezek után a csapat megerősödött, Németországban újra a dobogóért küzdött. Jenson élete 113. versenyén megszerezte pályafutása első győzelmét az esős Magyar Nagydíjon, amelyen a reménytelennek tűnő 14. helyről indult. Ezt követően pedig sokkal magabiztosabb lett, a Brazil Nagydíjon a 14. helyről rajtolva a harmadik lett. Az utolsó hat versenyen ő szerezte a legtöbb pontot. Az idényt hatodikként zárta 56 ponttal.

2007

2007-ben a Honda autói reklámmentesen indultak, a kötelező feliratok (csapatnév, gumimárka) mellett egy, a Földről készült műholdképet festettek a kocsikra. A Honda ezzel kívánta figyelmeztetni az embereket a klímaváltozásra. Button 2006 végén gokartbalesetet szenvedett, ezért a téli teszteken nem tudott részt venni. A nagy remények ellenére a csapat jelentősen visszaesett, az autó aerodinamikailag nem volt jó, nehéz volt vezetni. Jenson ezévben mindössze 6 pontot szerzett, míg csapattársa, Barrichello egyet sem. A szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat 14. helyről indulva egy áthajtásos büntetéssel a 15. helyen fejezte be. A következő két verseny szintén sikertelen volt. A Maláj Nagydíjon márkatársa mögött a 13. lett. A Bahreini Nagydíjon kiesett a red bullos David Coultharddal való ütközése után. A Francia Nagydíjon nyolcadik lett, a Honda első 2007-es pontját megszerezve. A Brit Nagydíj után szerződését meghosszabbították a csapatnál 2008-as esztendőre. Legsikeresebb versenye ezévben a Kínai Nagydíj volt, melyen ötödik lett. Emellett egy pontot szerzett még az Olasz Nagydíjon. Jenson totális katasztrófaként írta le az évet. Az egyéni bajnokságban a tizenötödik helyet szerezte meg 6 ponttal.

2008

 

2008-ban továbbra is a Honda versenyzője volt, a sikertelen csapathoz Ross Brawn érkezett. Az idénnyitó Ausztrál Nagydíjon rajtbaleset áldozata lett, A Maláj Nagydíjon tizedikként ért célba. Bahreinben is ütközés miatt kényszerült feldani a versenyt: David Coultharddal akadt össze az egyik szűk visszafordító kanyarban. A Spanyol Nagydíjon, köszönhetően a Honda új fejlesztéseinek és a sok kiesésnek, a 6. helyen ért be és megszerezte maga és a csapat első 3 pontját. Törökországban a 11. helyen, körhátrányban ért célba. Az esős Monacói Nagydíjon a 11. helyről indulhatott és ugyanebben a pozícióban is ért célba. Kanadában a boxból rajtolva a 11. lett. A Francia Nagydíjon csak a 16. helyről rajtolhatott. A futam közben kicsúszott, megsérült az autója, ezért beállt a boxba, így ő lett a verseny egyetlen kiesője. A hazai futamának időmérőjén megint nem mentek jól: Button csak a 17. helyről rajtolt. A futamon esett az eső, és amikor nagyon rákezdett, a csapat kihívta Buttont csapattársával együtt extrém esőgumiért, hogy gyorsak tudjanak lenni. Button gyors is volt, de a 4. helyen autózva kicsúszott és a falnak ment, míg Barrichello harmadik lett. Németországban a 14. helyet szerezte meg az időmérőn, de csak az utolsó helyen ért célba. A soron következő, Magyar-, Európai-, Belga-, és Olasz Nagydíjakon rendre távol maradt a pontszerző zónától: 12., 13., valamint kétszer 15. lett. A Pontszerzéshez Szingapúrban került a legközelebb, ahol a kaotikus versenyen 9. lett. Az idény további három versenyén is célba ért, de messze volt az első nyolctól. 2008-ban a Spanyol Nagydíjon szerzett 3 pontjával 18. helyen végzett az összetettben. Ennek ellenére optimista maradt, mivel tudta, hogy már a jövő évre koncentrál a csapat. 2008. december 5-én a Honda bejelentette, hogy azonnali hatállyal leállítja Formula–1-es tevékenységét és csapatát eladásra kínálja. Button versenyzői állása így veszélybe került.

2009: Brawn Gp

2009

Hosszas bizonytalanság után a Honda elfogadta Ross Brawn csapatfőnök ajánlatát, aki Brawn Grand Prix néven folytatta a versenyzést a csapattal. A motorbeszállító a Mercedes lett. Button még a Honda bejelentése előtt szerződést hosszabított. Brawn a tulajdonosi jogok átvételével egyidőben bejelentette, hogy Rubens Barrichello marad Button csapattársa 2009-ben.

Az idénnyitó Ausztrál Nagydíjon megszerezte a pole pozíciót, és végig vezetve a versenyt megszerezte élete második győzelmét a szezonnyitó nagydíjon, míg csapattársa, Barrichello második lett.

A Maláj Nagydíjon ismét az élről indulhatott,. az esős versenyt végül meg is nyerte, csapattársa Barichello pedig az ötödik helyen végzett Malajziában. A versenyt megszakították, és mivel nem teljesítették a versenyzők a tervezett versenytáv 75%-át, a pontok felét osztották csak ki, a brit így 5 pontot kapott.

A szintén esős Kínai Nagydíjon valamivel gyengébben teljesített, a harmadik helyen ér célba a domináló Red Bullok mögött.

Az idény negyedik versenyén, a Bahreini Nagydíjon szintén őt intették le elsőként, ezzel harmadik 2009-es győzelmét szerezte.

Barcelonában a pole-ból indult, de Barrrichello lerajtolta. Mindkét Brawn-versenyző háromkiállásos stratégián volt, de Button a futam közben kétkiállásra változtatott és ennek kszönhetően győzni tudott.

Monacóban ismét dominálva az első helyről indulva győzött. Button így élete első győzelmi hat-trickjét szerezte (három győzelem egymás után) szerezte.

A Török Nagydíjon ugyan a második helyről indult, de a pole pozíciós Sebastian Vettel hibázott az első körben, amit kihasználva átvette a vezetést, amelyet a verseny végéig megőrzőtt. A brit már sorozatban negyedszerre győzött. Korábban csak Jim Clarknak 1965-ben és Michael Schumachernek 2004-ben sikerült az évad első hét versenyéből hatot megnyernie. Button így a pontverseny éllovasa, 26 pont az előnye csapattársával szemben.

Magánélet

Louise Griffiths modell-énekesnő vőlegénye volt két évig, a kapcsolat azonban 2005 áprilisában véget ért. 2006-ban megismerkedett Florence Brudenell-Bruce-szel. Jelenlegi barátnője Jessica Michibata.

Mint a Formula–1-es versenyzők többsége, hivatalosan ő is Monacóban él, de vannak ingatlanjai Angliában és Bahreinben is Hobbijai közé tartozik a hegyi kerékpározás és bodyboarding. Van egy 1956-os Volkswagen Campervanja, Bugatti Veyronja és egy Honda S600-a.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

buffy_summers@citromail.hu

(Petra, főszerk., 2009.07.22 13:13)

Csak kicsit... Kicsit nagyon:D

...

(Ata97, 2009.07.14 13:41)

Jó hosszú neve van:P