Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


 

Sebastian Vettel (Heppenheim, Németország, 1987. július 3. – ) német autóversenyző. Pályafutását 2006-ban a BMW Saubernél kezdte, jelenleg a Red Bull Racing Formula–1-es csapat tagja. 2008-ban, az Olasz Nagydíj megnyerésével ő lett minden idők legfiatalabb Formula–1-es futamgyőztese.

 

Pályája

A Formula–1 előtt

 

Vettel hét éves kora óta aktív a motorsportban. Első sikerét 1995-ben, nyolc évesen gokarttal szerezte, s tizenöt éves koráig különböző bajnokságokat nyert meg, 2001-ben junior Európa-bajnok lett. 2003-ban váltott Formula-autókra, és a német BMW-kupa pontversenyében a második helyezést érte el. 2004-ben a Mücke Motorsport csapat pilótájaként úgy szerzett óriási fölénnyel bajnoki címet az együléses BMW-bajnokságban, hogy a húsz versenyből mind a hússzor dobogóra állhatott, és csak kétszer nem a legmagasabb fokára. 2005-ben a Formula–3 Euroszériában az ötödik helyen végzett, ahol ötször annyi pontot szerzett, mint csapattársa, de futamot nem tudott nyerni. Ez nagyban köszönhető volt Lewis Hamilton dominanciájának, aki akkoriban szintén ott versenyzett. Ennek ellenére Vettel lett az év újonca cím birtokosa. Ugyanebben a szériában 2006-ban a második helyen végzett.

A Formula–1-ben

2006

A 2006-os Török Nagydíj pénteki szabadedzésén, a BMW Sauber tesztpilótájaként debütált a Formula–1-ben, miután elődje, Robert Kubica az isztambuli futamon állandó versenyzőként indulhatott. Az edzés legjobb idejét is ő tudhatta magáénak, méghozzá úgy, hogy ő volt a legfiatalabb pilóta, aki eddig Formula–1-es hétvégeken részt vett. Szintén ezen a tesztnapon, első köre megkezdése előtt, karrierje kilencedik másodpercében megbüntették, ugyanis a megengedettnél gyorsabban hajtott a boxutcából kifelé. A soron következő, Olasz Nagydíj tesztnapján szintén az első helyen végzett. A szezon hátralévő futamai előtt megrendezett szabadedzéseken is a BMW tesztpilótájaként róhatta a köröket.

2007

A szezon első két futama előtti szabadedzéseket tesztpilótaként töltötte, majd nyár elején, Kubicának a Kanadai Nagydíjon történt súlyos balesete miatt – mivel őt nem engedték részt venni az egy héttel később rendezett Amerikai Nagydíjon – a BMW Sauber vezetősége a fiatal német pilóta mellett tette le voksát, hogy helyettesítse Kubicát. A versenyt a hetedik helyről kezdhette meg, és rögtön felállított egy F1-es rekordot első versenyén. Milvel 8.-ként ért célbe 19 évesen és 349 naposan, ő lett a száguldó cirkusz legfiatalabb pontszerzője. Sebastian Vettel 2007. július 31-én leszerződött a Toro Rosso csapathoz, s az eltanácsolt Scott Speed helyett indulhatott a Magyar Nagydíjon, és a 16. pozícióban végzett. A verseny után csapata bejelentette, hogy a következő szezont is a Toro Rossónál fogja tölteni. A legemlékezetesebbet a Japán GP-n mutatta, ahol szakadó esőben dobogós helyen hajtott, amikor az utolsó körökben egy versenybaleset miatt kiállni kényszerült. A következő, Kínai Nagydíjon élete legjobb eredményér érte el, negyedik lett. A világbajnokságon – hat ponttal – a tizennegyedik helyen végzett.

2008

Az idénynyitón rajtbaleset áldozata lett, Malajziában motorhiba miatt esett ki. A Bahreini-és a Spanyol Nagydíjon, akárcsak az első futamon, nem jutott túl az első körön. Mindkét ütközésben vétlen volt. Az első négy futamon kiesett, a Török Nagydíjat sikerült befejeznie, de csak az utolsó, tizenhetedik helyen, körhátrányban. Az esős Monacói Nagydíjon nagyszerű versenyzéssel, az utolsó helyről indulva ötödikként végzett, megszerezve ezzel első 2008-as pontjait. A sok biztonsági autós szakasz miatt kaotikus Kanadai Nagydíjon a boxból rajtolva a nyolcadik helyen ért célba, utolsó pontszerzőként. Franciaországban 12.-ként indult és ért is célba. A Brit Nagydíj időmérőjén a 8. helyet érte el. A versenyen esett, de nem tudott Monacóhoz hasonló teljesítményt produkálni, mert már az első körben kiesett a Coultharddal való ütközés miatt. 2008. július 17-én bejelentették a Német Nagydíjon, hogy Vettel 2009-ben a Red Bull Racinggel versenyez majd.  A versenyen a 9. helyről rajtolt, végig pontszerző helyen vagy ahhoz közel haladt, és végül a 8. lett.

A Magyar Nagydíjon a 11. helyről rajtolt, majd autója túlmelegedett, és feladni kényszerült a küzdelmet.

Az Európai Nagydíj időmérő edzésének második etapjában szenzációs kört futott, 1:37.842-es ideje a hétvége legjobb ideje volt. Az időmérő harmadik szakaszában már nem sikerült megismételnie ezt, de így is a hatodik helyre kvalifikálta magát, és itt is ért célba. A Belg Nagydíjon a 10. helyről rajtolva egy nem túl sikeres rajttal visszaesett a 12. helyre, majd jó és eredményes taktikával egészen az 5. helyig jutott.

Az Olasz Nagydíj időmérő edzésén hatalmas eső fogadta a mezőnyt, ahol Vettel megszerezte élete első Formula–1-es pole pozícióját. Ezzel ő lett a sportág történetének legfiatalabb pole pozíciót elérő versenyzője. A futamon a mezőny a Safety Car mögül rajtolt el, és a biztonsági autó a második kör végéig kinn is maradt. Amikor végre elindultak, Vettel megtartotta első helyét, és Kovalainennel szemben növelni is tudta előnyét. A versenyt végül – végig vezetve – több mint 10 másodperces előnnyel nyerte, ezzel a Formula–1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, 21 évesen és 74 naposan.[2] A világbajnoki pontversenyben győzelmével feljött a 12.-ről a 9. helyre.

Az első éjszakai futamon, Szingapúrban Vettel a 7. legjobb időt autózta, de az előtte végző Nick Heidfeldet megbüntették, így végül a 6. helyről várhatta a futamot. A rajtnál rögtön egy helyet javított. A verseny során kétszer is pályára küldték a biztonsági autót, de Vettel és a csapat a káoszban is megőrizték hidegvérüket. A boxkiállások után a 7. helyig csúszott vissza, de először Trulli, majd Räikkönen is kiállni kényszerült előle, így végül az 5. helyen ért célba, értékes pontokat szerezve ezzel.

 

A Japán Nagydíj pénteki szabadedzésén kisebb hidraulikus problémákkal küszködött a csapat. A szombati időmérő edzésen a 9. rajthelyet sikerült megszereznie, mögüle csapattársa, Sébastien Bourdais indult. A versenyen a 7. helyen ért célba, Bourdais mögött, megelőzve a boxutca-áthajtásos büntetést kapott Felipe Massát. Bourdais azonban a verseny után 25 másodperces időbüntetést kapott, mellyel Vettel 1 helyet előrelépett, így a világbajnokságban megtartotta 8. helyét, de Jarno Trulli egy pontot hozott rajta, így pontegyenlőségben állnak.

A Kínai Nagydíj időmérő edzésén a 8. helyet szerezte meg, ám Nick Heidfeld-et megbüntették, Coulthard feltartása miatt három pozíciós rajtbüntetést kapott, Mark Webber-t pedig motorcsere miatt 10 rajthellyel hátrébb sorolták, így Vettel 2 helyet előrébb ugorva a hatodik helyről rajtolhatott. Mögüle Trulli indul, akivel harcba van a világbajnoki 8. helyezésért.

 

A rajtnál egy helyet veszített, eközben Sebastien Bourdais összeütközött Trullival, aki emiatt feladni kényszerült a versenyt. Így szinte biztossá vált, hogy az összetett pontversenyben Sebastian növelni tudja előnyét Trullival szemben. Ám az első boxkiállás rosszul sikerült, így értékes pozíciókat veszített. A versenyt végül a 9. pozícióban fejezte be, így Trullihoz hasonlóan neki sem sikerült pontokat szereznie. Tehát egy futammal a szezon vége előtt is maradt a pontegyenlőség a két pilóta között.

A szezonzáró Brazil Nagydíj időmérő edzésén a 7. helyet szerezte meg. Közvetlen riválisa a vb pontversenyben, Jarno Trulli eközben a 2. helyre kvalifikálta magát. Vasárnap, a rajt előtt pár perccel zuhogni kezdett az eső, így a verseny kezdetét 10 perccel elhalasztották. Vettel a vizes pályán jól rajtolt, megelőzte Alonsót és Kovalainent is, aki Hamiltont probálta hátulról védeni. Az első boxkiállások után Vettel egészen a második helyig jött föl, és tartani is tudta a lépést az élen haladó Massával. Vettel viszont eggyel több kiállásos taktikán volt, így a verseny vége felé az 5. helyen, Hamilton mögött autózott, amikor az eső ismét eleredt. A versenyzők kijöttek a boxba esőgumikért, kivéve Timo Glockot. Így a kiállások után Vettel a 6. helyen haladt, és látványosan gyorsabb volt az előtte haladó Hamiltonnál. Két körrel a verseny leintése előtt meg is előzte, elvéve tőle a világbajnoki címet jelentő ötödik helyet. Hamilton képtelen volt visszaelőzni Vettelt. Eközben a száraz pályára alkalmas gumikkal versenyző Glock egyre nehezebben tudta irányítani autóját, így Vettelék az utolsó kör utolsó kanyarjában utolérték őt és meg is előzték. Vettel ezzel a negyedik helyet szerezte meg és nyolcadik lett az egyéni pontversenyben, míg Hamilton megszerezte a világbajnoki címet érő ötödik helyet.

2009

Vettel 2009-re a Red Bull Racing-hez igazolt, ahol a pályafutását befejező David Coulthard helyét tölti be, csapattársa pedig Mark Webber lesz. Az RB5 kódnevet viselő autó meglehetősen jól sikerült. Ennek ellenére Sebastiannak az első két versenyt nem sikerült befejeznie. Az Ausztrál Nagydíjon az utolsó körökben összeütközött Robert Kubicával, majd a falnak csapta autóját, ettől kiszakadt a bal első kerék. Ekkor pályára küldték a Safety Car-t. Sebastian úgy gondolta, hogy így talán teljesíteni tudja a hátra lévő néhány kört, azonban mivel 3 keréken igen lassú volt, kiintették a futamból, sőt, ezen akciója miatt a következő versenyre 10 helyes rajtbüntetéssel sújtották.

 

A rajtbüntetés miatt nem túl nagy reményekkel utazott a Maláj Nagydíjra. A futam közben leszakadt az ég, így Sebastian esélyei a pontszerzésre megnőttek. Az eső egyre jobban esett, autóján pedig intermediate gumik voltak. Az egyik kanyarban annyi víz gyűlt össze, amennyit a kopott gumik már nem bírtak kiszorítani, így autója felúszott, és megpördült, majd a lefulladást gátló automatika nem lépett működésbe, és autója lefulladt. A Kínai Nagydíjon ismét eső fogadta a mezőnyt. Itt Vettel végig magabiztosan vezette a versenyt, és rajt cél győzelmet aratott. Ezzel megszerezte csapata első győzelmét, ami ráadásul egyből kettős győzelem lett, ugyanis csapattársa, Mark Webber a második helyen ért célba. A Bahreini és Spanyol Nagydíjon is esélye volt a győzelemért harcolni, ám mindkét alkalommal beragadt Felipe Massa mögé, aki a rajtnál a KERS-nek köszönhetően meg tudta előzni őt. A Spanyol Nagydíj érdekessége volt, hogy néhány körrel a vége előtt Massával közölték, hogy amennyiben nem vesz vissza, nem lesz elég üzemanyaga a verseny végéig. Így kénytelen volt elengedni Sebastiant, aki ezek után az utolsó néhány körben körönként 2 másodperccel futott jobb köröket, mint bárki a mezőnyben. Monacói Nagydíjra nem utaztak nagy reményekkel, ugyanis a csapatfőnök, Christian Horner szerint a pálya nem fekszik az RB5-ös konstrukciónak, és ezen az sem segít, hogy a gyárból megkapták az úgynevezett dupla diffuzort. Sebastian a lágyabb keverékű gumikkal rajtolt, amik azonban nem bírták sokáig, és ketten is megelőzték. A boxkiállása után néhány körrel elfékezte magát a Sainte Devote kanyarban, és falnak csapta a versenygépét. Azonban sem ő, sem pedig a csapat nem mondott még le a világbajnoki címről. Május 31-én Sebastian Olaszországban egy díjátadó ünnepség keretein belül átvehette a Lorenzo Bandini trófeát, amit még a 2008-as Olasz Nagydíj-on nyújtott teljesítményéért kapott. A díjátadóra az STR3 kódnevű versenygéppel ment a Toro Rosso gyárából, ami alig 12 km-re fekszik a díjátadó helyszínétől. Az utat rendőri felvezetéssel tette meg. A török nagydíjon pole pozícióbol vágott neki a futamnak az elsőkanyarban alsőként fordult ezután hibázott és Button megelőzte. Ezután a folytatva a taktikát 3 kiálláson volt és a 2. helyért harcolt még az utolsó 5 körben is amikor a csapat ezt üzente neki:Mark gyorsabb vigyázz az autóra.Így aztán a 3. helyen fejezte be a versenyt.


 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

dodó

(éne, 2011.09.11 15:10)

hamilton lesz megint a vb-s és erről nem nyitok vitát

kera@dunaweb.hu

(vl, 2011.09.11 15:08)

nem szeretem vettelt és nem akarom hogy megnyerje a vb-t úúttáálloomm

vl

(vl, 2011.09.11 15:08)

nem szeretem vettelt és nem akarom hogy megnyerje a vb-t úúttáálloomm

buffy_summers@citromail.hu

(Petra, főszerkesztő, 2009.06.26 22:32)

válaszoltam a kérdésedre a megadott e-mail-re. És ha már Fotrma-1 nincs kedved kipróbálni a qwízemet? Senki nem ír és én meg javítgatni akarok:D Szal ahogy gondolod...csak unalmas perceidre egy tipp volt...pápá

kovacsdavid155@freemail.hu

(David, 2009.06.25 09:51)

Szia
Bocs hogy ideírok de nagyon sirály az oldalad! ÉS arragondoltam ho lehetnénk társoldalak!! ha édekel a dolog akkor írj a címemre!!(feljebb)